okkk

شماره های تماس

کادر بندی تصاویر

اصول ترکیب بندی در عکاسی

اصول ترکیب بندی در عکاسی

 اصول ترکیب بندی در عکاسی

اصول ترکیب بندی در عکاسی موضوع سخت و پیچیده ای نیست و با رعایت یک سری قوانین تعریف شده می توان عکسهایی جذابی را ثبت کرد. در این مطلب با 5 مورد از اصول ترکیب بندی در عکاسی در زمینه قوانین و تکنیک ها ارائه شده است.

عکاسی یکی از هنرهایی است که علاقه مندان زیادی دارد و بسیاری از افراد علاقه زیادی به یادگیری آن دارند . برای یادگیری این هنر لازم است ابتدا ما بخش های مهم و جزئی این هنر را یادبگیریم . و برای بهبود عملکرد خود تلاش کنیم .

ترکیب بندی یا Composition به معنای کنار هم چیدن مناسب عناصر به بهترین نحو ممکن برای داشتن یک عکس زیبا است . از یک سو می توان گفت که ترکیب بندی نشان دهنده برداشت و یا داستانی خاص از نظر عکاس است .

و از سوی دیگر ترکیب بندی با مسئله زیبایی شناسی سر و کار دارد .برای ترکیب بندی مناسب نیاز است تا عکاس دقیق و نکته سنج باشد. و ذهن او خالی از دغدغه های دیگر باشد. تمام حواس او باید به کارش باشد تا بتواند بهترین عکس را ارائه دهد . او باید ذهنی آرام داشته باشد تا بتواند فضای مناسب را خوب در ذهن خود مجسم کن و سپس عکاسی کند .

یکی از روش های تقویت مهارت در ترکیب بندی عکاسی از منظره است . عکاسی از مناظر ، به عکاسی از جهان پیرامون ما می پردازد و در این سبک عکس محدودیتی وجود ندارد .

فرقی ندارد که فرد ماهری باشید یا تنها کسی باشید که به عکاسی کردن علاقه دارید شما میتوانید با عکس گرفتن از طبیعت ترکیب بندی را نیز بیاموزید .

ترکیب بندی عکاسی چیست؟

کادر و ترکیب اولین نقطه تماس بیننده و یک اثر هنری مانند نقاشی و یا عکس می باشد. ترکیب بندی تاثیر مستقیم بروی انتقال مفهوم عکس و درک بهتر بیننده دارد. کمپوزیسیون می تواند از یک سوژه به ظاهر ساده اثری هنری بسازد یا باعث ثبت عکسی ضعیف از یک منظره ی شگفت انگیز بشود.

ذهن انسان همیشه فضاهای شلوغ بی نظم ها را نمی پسندد. ترکیب بندی در حقیقت هنر چیدمان عناصر و نظم بخشیدن به فضای عکس می باشد. نظمی که ارتباط قوی بین عناصر و صحنه ایجاد کرده و حس یا مفهومی را به بیننده منتقل می کند.

ترکیب بندی در عکاسی با چه هدفی انجام می شود؟

  • روایت داستان عکس
  • انتقال مفهوم مورد نظر عکاس به بیننده
  • ساده سازی فضای عکس برای درک بهتر بیننده
  • چیدمان منظم عناصر برای ایجاد جذابیت بیشتر
  • ایجاد تعادل بصری و ارتباط بین عناصر عکس

کمپوزیسیون یا ترکیب بندی نقشی مهم در انتقال مفهوم عکس دارد. ایده و تفکرات عکاس رابطه مستقیمی با انتخاب نوع چیدمان عناصر عکس دارد. ترکیب بندی نگاه بخصوص عکاس است که افکار یا تخیلات خود را در قالب نحوه چیدمان عناصر و زاویه دید ویژه خود نشان می دهد.

استفاده از گیاهان برای کادربندی عکسطراحی دکور آتلیه

کادر بندی یکی اصول مهم در عکاسی است . کادربندی به ما کمک میکند تا در عکس خود تعادل بیشتری داشته باشیم . همچنین کادر بندی باعث می شود تا تمام تمرکز بر روی سوژه اصلی عکس باشد .

برای کادربندی ما می توانیم از درختان و گیاهان نیز استفاده کنیم البته کادربندی تنها به گیاهان و یا درختان محدود نمی شود ما میتوانیم از هر شی برای کادربندی استفاده کنیم .

افزودن به عمق عکس با استفاده از یک نقطه محو

نقطه محو به نقطه یا نقاطی گفته می شود که به نظر می رسد دو خط موازی به یکدیگر می رسند . استفاده از نقاط محو در عکاسی به ما دید عمیق تری می دهد ‌. درحقیقت این نقاط در عکس های دو بعدی کمک می کند تا عمق بیشتری را نشان دهد . و همچنین یک ایده عالی برای ترکیب بندی در عکس هایمان به شمار می آید .

نشان دادن عظمت منظره با استفاده از بازتاب

بازتاب نیز یکی از روش های مفید در ترکیب بندی است . برای اینکار ما می توانیم از قانون یک سوم یا قانون طلایی که اکثر ما نام آن را شنیده ایم استفاده کنیم .

همانطور که می دانیم برخی قسمت ها در عکس توجه بیشتری را جلب می کند. به همین منظور ما می توانیم از این قسمت ها استفاده بیشتری بکنیم . اگر طول و عرض عکس را به سه قسمت تقسیم کنیم این خطوط در چهار نقطه یکدیگر را قطع می کنند. که ما با قرار دادن سوژه خود بر روی این نقطه توجه بیشتری را جلب می کنیم . البته همیشه نیز استفاده از قانون یک سوم به اندازه ایی که ما می توانیم با استفاده از یک خط افق در قسمت مرکزی تصویر زیبایی ایجاد کنیم مفید نیست .

به عبارتی می توان گفت زمانی که بازتاب داریم می توانیم با قرار دادن یه خط افق عکسی زیبا تر و همینطور دلنشین تر ثبت کنیم .

استفاده از خطوط مورب

خطوط مورب همیشه در دسترس ما هستند. و ما می توانیم به راحتی از خطوط مورب استفاده کنیم .استفاده از خطوط مورب باعث می شود ما بتوانیم نگاه بیننده را به آن سمت که دلمان میخواهد سوق دهیم .با اینکه ما می توانیم اینکار را با کادربندی و یا استفاده از نقاط محو انجام دهیم اما استفاده از خطوط مورب راحت تر است ‌.اگر بتوانیم از خطوط مورب به درستی در عکس های خود استفاده کنیم می توانیم شگفتی آن را در تصویر خود احساس کنیم .

آزمایش، آزمایش و باز هم آزمایش

گاهی اوقات با یک منظره زیبا مواجه می شویم. بهتر است با کنار گذاشتن قانون ها آثار زیبا و به یاد ماندنی ای خلق کنیم .

همانطور که در بالا اشاره کردیم همیشه استفاده از قانون یک سوم برای زیبایی منظره نمی تواند مفید باشد استفاده از قانون ها نیز گاهی اوقات نمی تواند آن اثری که ما می خواهیم را برایمان به ارمغان بیاورند در این مورد بهترین کار آزمایش کردن ترکیب بندی های مختلف است .

گاهی نیاز است تا برای ثبت کردن آثاری تاثیر گذار تر این قانون ها کنار گذاشته شوند!

قوانینی ذکر شده به ما کمک میکنند تا در مواجه با مناظر زیبا بتوانیم راحت تر یک ترکیب زیبا ایجاد کنیم . البته از آنجایی که هر فرد می تواند عکاسی به سبک خود داشته باشد می تواند با سرپیچی از قوانین بالا و امتحان کردن راه های دیگرد چیزهای جدیدی کشف کند ‌. و در آخر بهتر است بدانیم که برای حرفه ای شدن بهتر است تلاش و تمرین بسیار کرد .

بیشتر بدانیددکور آتلیه

حسنـــا دکـــور : بهتـــرین و با کیـــفیت ترین دکـــور را با قیمت استثنـــایی برای شما آتلیـــه داران عزیـــز ارائـــه می‌دهد.

برای تماس با ما فقط کافیست کلیک کنید.

اگر اینستاگرامی هستید میتوانید ما را در اینستاگرام follow کنید:

hosnadecor@

“اعتماد مشتریان، سرمایه‌ی بزرگی است که هر کسی باید به دست آورد.” 🤝

نخبگان طراح